Saturday, January 16, 2010

What pendidikan seni visual (Visual Arts Education) is all about?

I just started teaching 2 weeks ago in a primary school and I still am working on a book about teaching Pendidikan Seni Visual (PSV) in primary school ( a book that I started writing since my semester break last year). I need to do some research, just to grab that basic ground in this area of PSV. I want to start off with the right thing. So I started to flip my Mazlan Mohamad book on Pendidikan Seni for the diploma perguruan Malaysia 1996. And then I started to say "Ohhh…." And "wow!" here and there.

Even though I have read that book during my pre-degree years (there are some points in the book got highlighted with red pens, showing that I have flipped it through before this), it is only now I got to understand it. Knowing what it really meant and its application in schools. Aiyoh! I've been wondering, why my dear lecturer those days just asked us to buy the book, but never discuss deeply about the points of the book in the class. What a waste! I really hope my dear classmates haven't thrown the books away. Because, to me, even the preface is a gem. Pre-degree years in any teacher education institutions should really focus on having these students change their mindsets. They should start to think as a teacher at this point. They should bring these future teachers to schools to get the right ideas and mindsets.

Anyway, let me just share with you 2 points from his first book okay? The objectives of his first chapter are: adalah diharapkan para pendidik pendidikan seni akan dapat MEMAHAMI PERBEZAAN ANTARA SENI DENGAN PENDIDIKAN SENI, serta PERANANNYA SEBAGAI MEDIA PENDIDIKAN MEMBENTUK SAHSIAH.

Okay, so do you get it? the word PENDIDIKAN itself is there for a reason. It is a medium to mould the pupils positively. Then,

Oleh itu, bagi menyempurnakan pembangunan sahsiah, warisan dan peranan sebagai masyarakat, PSV sewajarnya dapat dirancang dan diorientasikan bagi mempastikan pelajar memprolehi keupayaan-keupayaan berikut:

  • Melihat, memahami, mengerti dan mentafsir tentang ruang dan kehidupan melalui keupayaan tampak, sentuh.
  • Memilih cara penyelesaian masalah yang paling sesuai dan berkaitan dengan masalahnya, dirinya, masyarakat, dan persekitaran
  • Bekerja secara fleksibel dalam ruang permasalahan yang tidak terbatas
  • Mengenal pasti masalah, iaitu pelajar harus dilatih mengenalpasti masalah sebenar dan keperluan-keperluan sumber, cara dan pengalaman bagi menyelesaikan maslaah tersebut.
  • Bertindak balas secara sensistif terhadap perubahan-perubahan yang berlaku dalam persepsi.
  • Meneroka dan memahami persekitaran melalui manipulasi secara langsung – kajian langsung, aktiviti menggunakan persekitaran..
  • Memahami bentuk-bentuk tampak yang dinamik, iaitu pelajar seharusnya mampan mencipta imej menggunakan garisan, ton warna dan lain-lain unsure seni yang ekspresif bagi menjelaskan kefahamannya terhadap berat dan isipadu, arah dan imbangan.
  • Meluaskan dan mengembangkan kemahiran berkomunikasi dan membuat pernyataan berasaskan pengalaman tampak dan sentuh.
  • Melahirkan sahsiah sebenar melalui manipulasi bahan.
  • Memahami dan tahu menggunakan bahan dan media melalui penerokaan dan percubaan.
  • Meningkatkan keupayaan pelajar merekod apa yang dilihat yang bersifat 3 dimensi ke dalam ruang 2 dimensi yang berfungsi.
  • Melahirkan pemikiran kreatif yang mengandungi makna, pengertian dan fungsi ke dalam bentuk tampak.
  • Meningkatkan kesedaran tentang nilai dan kesan sesuatu, keputusan, dan tindakan yang dibuat oleh pencipta
  • Melahirkan sahsiah sebenar – melalui manipulasi bentuk tampak.
  • Mengenalpasti kandungan dan cirri-ciri objek serta menghasilkan ke dalam bentuk tampak mengikut hasrat diri individu
  • Berkeupayaan mengubahsuai sesuatu mengikut kepelbagaian cara yang sesuai.
  • Berkongsi maklumat, pengertian, dan makna sejagat melalui penyataan hasrat diri individu.

Taken directly from page 14-17, Pendidikan Seni 1 : Prinsip Pendidikan Seni written by Mazlan bin Mohamad, publishe by Kumpulan Budiman Sdn Bhd, Subang Jaya, 1996.

No comments:

Post a Comment